چگونه به لینک اول گوگل برسیم؟

اگر شما هم صاحب یک کسب‌وکار اینترنتی هستید یا در مسیر رشد برندتان در فضای آنلاین قدم گذاشته‌اید، احتمالاً این سؤال را بارها از خودتان پرسیده‌اید: چگونه به لینک اول گوگل برسیم؟ پاسخ ساده است، اما اجرای آن نیاز به دقت، استراتژی و استمرار دارد. گوگل مثل یک داور منصف عمل می‌کند؛ اگر محتوای شما ارزش واقعی داشته باشد، ساختار سایت درست تنظیم شده باشد و رفتار کاربران از کیفیت خدمات شما خبر دهد، بی‌تردید شانس رسیدن به رتبه‌های برتر را خواهید داشت.

چگونه به لینک اول گوگل برسیم؟

در ادامه این مقاله، دقیق و مرحله‌به‌مرحله توضیح می‌دهیم که بالا آمدن سایت در صفحه اول گوگل چه کارهایی باید انجام دهید. تا انتها با ما همراه باشید.

رسیدن به صفحه اول گوگل؛ چقدر باید هزینه و زمان صرف کرد؟

رسیدن به صفحه اول گوگل؛ چقدر باید هزینه و زمان صرف کرد؟

بیایید اول درباره قیمت رسیدن به صفحه اول گوگل صحبت کنیم. رسیدن به این جایگاه به‌خصوص رتبه اول در بعضی از کلمات کلیدی، قابل قیمت‌گذاری نیست. چون ‌هزینه آمدن به صفحه اول گوگل بسته به شرایط هر پروژه کاملاً متفاوت است.

مدت‌زمان و سرمایه موردنیاز برای بالا آمدن سایت، بسته به وضعیت هر سایت تغییر می‌کند، اما سه فاکتور اصلی وجود دارند که تعیین می‌کنند چقدر باید برای این مسیر هزینه و زمان صرف شود:

  • کلمات کلیدی هدف
  • کیفیت سایت شما
  • شدت رقابت بین شما و دیگر سایت‌ها

برای مثال، اگر کلمه کلیدی هدف شما «خرید لپ‌تاپ ایسوس» باشد، باید با یکی از صفحات قوی و باسابقه‌ی سایت دیجی‌کالا رقابت کنید. اما اگر به‌دنبال رتبه گرفتن برای عبارت «خرید بذر گیاه گوشتخوار» باشید، رقابت به‌مراتب ساده‌تر خواهد بود و کار آسان‌تری در پیش دارید.

در بعضی شرایط، ممکن است تنها با یک محتوای دقیق و اصولی در کمتر از یک ماه شاهد حضور سایت در صفحه اول گوگل باشید. از طرف دیگر در کلمات رقابتی‌تر ممکن است تا ۲۰ ماه تلاش مداوم لازم باشد تا به رتبه‌های بالا برسید.

اگر به‌دنبال رشد واقعی در گوگل هستید از خدمات سئو حرفه‌ای استفاده کنید و رتبه سایت‌تان را متحول کنید.

انتخاب مسیر درست برای رسیدن به صفحه اول گوگل

انتخاب مسیر درست برای رسیدن به صفحه اول گوگل

اولین قدم برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل این است که مشخص کنیم چگونه می‌خواهیم به آن برسیم و از چه روشی استفاده کنیم. یعنی استراتژی درستی برای این مسیر انتخاب کنیم. در واقع اگر از خودتان می‌پرسید “چگونه در سرچ گوگل اول باشیم”، اولین پاسخ این است: استراتژی شما باید روشن و مناسب شرایط‌تان باشد.

برای این کار، سه مسیر اصلی وجود دارد که می‌توانید با توجه به وقت، تخصص و بودجه‌تان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید:

استراتژی

برای چه کسانی مناسب است؟

مزیت اصلی

یادگیری سئو

افرادی که زمان، انگیزه و علاقه دارند تا سئو را خودشان یاد بگیرند.

سرمایه‌گذاری بلندمدت روی دانش خود

استفاده از خدمات سئو

کسانی که بودجه دارند و می‌خواهند کار را به متخصص حرفه‌ای بسپارند.

رسیدن سریع‌تر به نتایج قابل‌قبول

مشاوره سئو

کسانی که با سئو آشنایی نسبی دارند و به راهنمایی دقیق یک متخصص نیاز دارند.

جلوگیری از اشتباهات استراتژیک

با توجه به منابع و شرایط خود، یکی از این استراتژی‌ها را انتخاب کنید. فراموش نکنید نکاتی که در ادامه مقاله می‌خوانید، مستقل از انتخاب شما، برای هر روشی مفید و قابل استفاده هستند.

عوامل کلیدی برای رسیدن به صفحه اول نتایج گوگل

در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین فاکتورهایی را بررسی می‌کنیم که برای رسیدن به صفحه اول گوگل فارسی نقش مهمی دارند. اجرای درست این آیتم‌ها هم برای سایت‌های تازه‌کار و هم برای سایت‌های قدیمی مؤثر است.

۱. دسترسی‌پذیری صفحات

محتوای سایت باید برای موتورهای جستجو در دسترس باشد. یعنی ساختار فنی سایت باید به‌گونه‌ای طراحی شود که موتورهای جستجو بتوانند بدون مانع به تمام صفحات دسترسی داشته باشند. اگر محتوای شما در دسترس گوگل نباشد، چطور باید صفحه سایت‌تان رتبه بگیرد؟

وقتی ربات‌های گوگل بارها به یک صفحه سر بزنند و ببینند دسترسی به آن ممکن نیست، این مسئله یک امتیاز منفی جدی برای سایت شما خواهد بود. برای اطمینان از دسترسی دائمی، می‌توانید از ابزارهای مانیتورینگ ۲۴ ساعته استفاده کنید.

۲. سرعت سایت و زمان بارگذاری

مدت‌زمان بارگذاری صفحات یکی از فاکتورهای مهم در الگوریتم‌های گوگل است. به همین دلیل باید مطمئن شوید که کدهای سایت شما تمیز و حرفه‌ای نوشته شده‌اند تا صفحات با سرعت بالا بارگذاری شوند.

بارگذاری کند تصاویر یا اسکریپت‌ها می‌تواند کاربر را خسته کند. امروزه کاربران زمان زیادی برای منتظر ماندن ندارند؛ اگر سایت شما در چند ثانیه لود نشود به‌راحتی آن را ترک خواهند کرد.

برای بررسی سرعت سایت، پیشنهاد می‌کنیم از ابزار gtmetrix.com استفاده کنید و عملکرد فنی سایت‌تان را تحلیل نمایید.

۳. کیفیت محتوا

محتوای خوب محتوایی است که کاربران تمایل داشته باشند آن را به اشتراک بگذارند. زمانی که محتوایی واقعاً مفید باشد به‌سرعت در سطح اینترنت پخش می‌شود و همین موضوع آن را به یکی از ارزشمندترین فاکتورهای رتبه‌بندی تبدیل می‌کند.

۴. سئو نویسی

اگر اصول اولیه سئو را در محتوای سایت رعایت نکنید، رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل تقریباً غیرممکن است. سئو نویسی یعنی توجه به:

  • انتخاب کلمه کلیدی مناسب
  • نوشتن عنوان درست برای صفحه (همان عنوانی که در مرورگر دیده می‌شود)
  • ساختن آدرس URL کوتاه و مرتبط
  • لینک‌سازی داخلی و خارجی

بدون رعایت این موارد، نمی‌توان انتظار داشت که کاربران یا موتورهای جستجو از محتوای شما استقبال کنند.

۵. رابط کاربری و تجربه کاربری (UX)

به نقل از آژانس دیجیتال مارکتینگ حافظ:

“تجربه کاربری امروزه یکی از فاکتورهای مهم گوگل برای رتبه دهی به صفحات سایت شماست. چینش المان‌ها، ساختار محتوا و هر آنچه بر تجربه کاربر از حضور در سایت شما تأثیر می‌گذارد؛ خط‌قرمز گوگل است.”

وقتی تجربه کاربری خوب باشد، افراد تمایل پیدا می‌کنند دوباره به سایت برگردند. حتی ممکن است سایت شما را به‌عنوان منبع معتبر در سایت‌های دیگر معرفی کنند. این یعنی به‌صورت غیرمستقیم در حال ساخت اعتبار برای برند خود هستید.

۶. بک لینک سازی

هرچقدر هم که محتوای شما عالی باشد، بدون بک لینک احتمال رسیدن به صفحه اول گوگل فارسی بسیار کم خواهد بود.

ساخت بک لینک یعنی طراحی کمپینی که هدف آن دریافت لینک از سایت‌های دیگر به سایت شماست. این کار ممکن است نیاز به صرف هزینه داشته باشد، اما مطمئن باشید سرمایه‌گذاری در این بخش، هم به شکل مستقیم و هم غیرمستقیم بازگشت خواهد داشت.

اگر همچنان برایتان سوال است که “چگونه در گوگل صفحه داشته باشیم” و آن را به رتبه‌های بالا برسانید، بدانید بدون لینک‌سازی اصولی، راه دشوارتر خواهد بود.

کسب‌وکارهای بومی برای دیده‌شدن در نتایج گوگل، می‌توانند روی خدمات سئو در مشهد حساب ویژه‌ای باز کنند.

نقشه راه سایت‌های تازه‌کار برای رسیدن به صفحه اول گوگل

برای سایت‌های تازه‌تأسیس یا همان سایت‌هایی که هنوز دامین اتوریتی بالایی ندارند، رسیدن به صفحه اول گوگل نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق و استراتژی متفاوت دارد.

چون این دسته از سایت‌ها هنوز اعتبار بالایی نزد گوگل ندارند، نمی‌توانند در همان ابتدای کار در کلمات کلیدی مهم و رقابتی جایگاه بگیرند. رقابت با سایت‌های معتبر باسابقه و پُرمحتوا در این مرحله واقع‌گرایانه نیست.

راه‌حل پیشنهادی برای این نوع سایت‌ها، استفاده از یک استراتژی ترکیبی است. یعنی به‌جای تمرکز صرف بر یک یا چند صفحه، باید به‌طور هم‌زمان برای تمام صفحات سایت هدف‌گذاری کرد تا در کلمات مختلف به رتبه برسند:

  • هدف‌گذاری برای قرار گرفتن در صفحه اول در کلمات کلیدی طولانی و کم‌رقابت
  • هدف‌گذاری برای کلمات کلیدی مهم و رقابتی در بلندمدت

برای مثال، اگر کلمه کلیدی اصلی سایت شما «خرید یخچال» باشد، طبیعی است که در شروع فعالیت نمی‌توانید در این کلمه رتبه بگیرید. بنابراین، باید ده‌ها صفحه با کلمات کلیدی طولانی و مرتبط بسازید و از آن صفحات، لینک داخلی به صفحه اصلی بدهید.

مثلاً یکی از این کلمات کلیدی طولانی می‌تواند این باشد: «چرا یخچال فریزر بدون برفک برفک می‌زند؟»

با این روش، خیلی سریع در کلمات کم‌رقابت‌تر جایگاه می‌گیرید و این موفقیت تدریجاً به صفحات اصلی سایت هم منتقل می‌شود.

چون کلمات کلیدی طولانی معمولاً رقابت زیادی ندارند، تنها با تولید یک محتوای خوب می‌توان در مدت کوتاهی وارد صفحه اول گوگل شد. وقتی چنین صفحاتی بیشتر شوند و لینک‌سازی داخلی به‌درستی انجام شود، صفحه مهم شما هم پله‌پله رشد خواهد کرد.

برای مثال یک کسب‌وکار محلی تعمیر لوازم خانگی در کالیفرنیا با تمرکز روی سئو محلی و بهینه‌سازی پروفایل Google Business، توانست بدون هزینه تبلیغات، تماس‌های ماهانه خود را از ۱۵ به بیش از ۱۰۰ تماس در ۳ ماه افزایش دهد. این موفقیت فقط با انتخاب کلمات کلیدی محلی و لینک‌سازی داخلی هدفمند به دست آمد بدون حتی یک دلار خرج تبلیغات کلیکی.

البته به این نکته توجه داشته باشید که برای بالا آمدن صفحات مهم در نتایج گوگل، لینک‌سازی داخلی به‌تنهایی کافی نیست؛ بلکه در نهایت، نیاز به بک لینک‌سازی خارجی هم خواهید داشت تا رقابت در کلمات اصلی را از آن خود کنید.

جمع بندی؛ چگونه یک سایت را به صفحه اصلی گوگل اضافه کنیم؟

در پاسخ به این سوال که چگونه به لینک اول گوگل برسیم؟ فهمیدیم که یک فرایند هدفمند و دقیق است که نیاز به شناخت الگوریتم‌ها، تولید محتوای اصولی، لینک‌سازی هوشمند و انتخاب استراتژی مناسب دارد. با درنظر گرفتن شرایط هر سایت و پیاده‌سازی گام‌به‌گام فاکتورهای کلیدی، می‌توان به‌مرور زمان به جایگاهی رسید که کاربران هدف دقیقاً شما را در نتایج اول گوگل پیدا کنند.

در این مسیر، آژانس دیجیتال مارکتینگ مهام با بیش از ۷ سال تجربه تخصصی در حوزه سئو و طراحی سایت، یکی از مجموعه‌های پیشرو در ارائه خدمات حرفه‌ای به کسب‌وکارها محسوب می‌شود. تیم مهام با رزومه‌ای قوی، نمونه‌کارهای موفق و تسلط بر جدیدترین الگوریتم‌های گوگل، خدماتی را ارائه می‌دهد که تضمین بازگشت وجه در صورت عدم تحقق نتایج، بخشی از تعهد کاری آن‌هاست.

چه یک برند نوپا باشید و چه کسب‌وکاری که به دنبال ارتقای جایگاه آنلاین خود است، مهام می‌تواند با قیمت‌گذاری منصفانه، پشتیبانی کامل و استراتژی‌های سئو اختصاصی، شما را به صدر نتایج گوگل برساند. 

سوالات متداول چگونه به لینک اول گوگل برسیم؟

چقدر طول می‌کشد تا سایت به لینک اول گوگل برسد؟

مدت‌زمان رسیدن به لینک اول بسته به سختی کلمه کلیدی، رقابت، کیفیت سایت و نوع استراتژی متفاوت است. این زمان می‌تواند بین ۱ ماه تا حتی ۱۸ ماه متغیر باشد.

آیا بدون بک‌لینک هم می‌توان به رتبه اول رسید؟

در کلمات کلیدی ساده و کم‌رقابت شاید بله، اما برای کلمات مهم و رقابتی، بدون لینک‌سازی خارجی عملاً شانسی برای حضور در رتبه‌های برتر وجود ندارد.

آیا تولید محتوا به‌تنهایی برای سئو کافی است؟

خیر. تولید محتوا یکی از ستون‌های سئوست، اما بدون بهینه‌سازی فنی، تجربه کاربری و لینک‌سازی، نتایج پایداری به دست نمی‌آید.

 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "چگونه به لینک اول گوگل برسیم؟" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "چگونه به لینک اول گوگل برسیم؟"، کلیک کنید.

‫4 دیدگاه ها

  1. ممنون از تیم مهام. واقعاً مشخصه با تجربه هستید. این مقاله حتی از خیلی از دوره‌های پولی بهتر بود.

  2. آیا مهام فقط پروژه‌های بزرگ قبول می‌کنه یا سایت‌های شخصی و کوچیک هم می‌تونن از خدمات‌شون استفاده کنن؟