اورهال نیروگاههای جهرم، آبادان و خرمشهر با قطعات ساخت دانشبنیانها
گروهی از مهندسان یکی از شرکتهای دانشبنیان برای اورهال و تعمیر تجهیزات نیروگاهی که در حال حاضر در کشور نصب هستند، قطعات یدکی را به تولید رساندند که در حال حاضر نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم، نیروگاه آبادان، یزد و خرمشهر با قطعات ساخت داخل اورهال میشوند.
علی احمدی راد، کارشناس تحقیق و توسعه این شرکت دانشبنیان در گفتوگو با رودخان، با بیان اینکه این شرکت در دو بخش ساخت و تامین قطعات نیروگاهی و پایش وضعیت صنایع نیروگاهی، پتروشیمی و خودرو فعال شده است، گفت: یکی از محصولات تولیدی این شرکت نازل گازوئیل به محفظه احتراق توربین گازی است.
وی، تولید قطعات یدکی انواع توربینهای گاز «زیمنس»، «جنرال الکتریک» و «هیتاچی» موجود در ایران را از دستاوردهای این شرکت نام برد و اظهار کرد: باز طراحی و ساخت این قطعات در این شرکت انجام میشود. در گذشته این قطعات از سوی برخی شرکتها از خارج به کشور وارد میشدند و با توجه به نیاز نیروگاهها ما این قطعات را با استفاده از آلیاژهای فوق پیشرفته و با هزینه یک پنجم تا یک دهم بومیسازی کردیم.
احمدیراد ادامه داد: تجهیزات نیروگاهی بعد از حدود ۵ هزار ساعت کاری قابل استفاده نیستند و باید در اورهال و یا تعمیر دورهای تعویض شوند. کارشناسان فنی درخواست خود را برای تامین این قطعات برای ما ارسال میکنند و ما در این شرکت اقدام به تولید قطعات مورد نیاز آنها میکنیم.
کارشناس این شرکت دانشبنیان، مهندسی معکوس و ساخت انواع قطعات یدکی تجهیزات دوار همچون توربین، کمپرسور و فن سانتریفوژ را از زمینههای تحقیقاتی این شرکت نام برد و اظهار کرد: ساخت و نصب انواع ابزار مخصوص نیروگاهی مانند ترنینگ دیوایس، برج تعمیرات اساسی روتور و تامین یا ساخت انواع قطعات تعمیرات اساسی توربینهای گازی و بخار و همکاری و مشاوره صنعتی برای ارتقاء سیستم PM نیروگاه با تکنیکهای جدید CM از دیگر زمینههای فعالیت این شرکت به شمار میرود، ضمن آنکه ما موفق به تامین دستگاههای آنالایزر ارتعاشات، ویبرومتر و الاینمنت لیزری و تعمیرات اساسی و راهاندازی مجدد انواع تجهیزات دوار شدیم.
وی، طراحی و ساخت برج (سکوی) اورهال روتور را از دیگر خدمات این شرکت نام برد و در خصوص اهمیت این خدمت، توضیح داد: در زمان تعمیرات اساسی توربینهای گازی، روتور به rotor shop منتقل و توسط جرثقیل سقفی بر روی مجموعه turning device قرار گرفته و سپس عمود میشود، سپس کلیه دیسکهای توربین، اینرکیسینگ و دیسکهای کمپرسور به صورت عمودی از روی روتور دمونتاژ میشود. در زمان عمود بودن روتور لازم است پرسنل تعمیرات در اطراف روتور و در ارتفاعهای مختلف تا حدود ۱۰ متری به مدت چندین روز تردد کنند؛ از این رو جهت استقرار نفرات و تجهیزات لازم است سکوی مناسب و ایمن در اطراف روتور نصب شود که ما برای این منظور اقدام به طراحی و ساخت برج اورهال روتور کردیم.
احمدیراد، حساسیت و قیمت بسیار بالای مجموعه روتور و پرهها را از جمله دلایل فعالیت این شرکت در این حوزه عنوان کرد و گفت: گرانقیمتترین و مهمترین جزء توربینها، بخش روتور و پرهها است. حداقل شدن زمان تعمیرات اساسی، ایجاد محلی ایمن برای تردد پرسنل تعمیرات و نظارت و ایجاد مکانی برای قرار دادن ابزارهای مخصوص و عمومی تعمیرات از دیگر دلایل توسعه سکوهای اورهال در کشور بوده است.
این کارشناس تحقیق و توسعه این شرکت، در خصوص کاربردی شدن قطعات تولید شده در این شرکت، خاطر نشان کرد: در حال حاضر نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم، نیروگاه آبادان، یزد، خرمشهر و برخی دیگر از نیروگاهها از قطعات تولیدی این شرکت بهرهمند شدهاند.
پایان خبر رودخان
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "اورهال نیروگاههای جهرم، آبادان و خرمشهر با قطعات ساخت دانشبنیانها" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "اورهال نیروگاههای جهرم، آبادان و خرمشهر با قطعات ساخت دانشبنیانها"، کلیک کنید.