تیتر گمراه کننده برای نقدینگی

یک کارشناس اقتصادی درباره القای افزایش نرخ رشد نقدینگی و تحلیل های غلط درباره آن گفت: پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، نرخ رشد نقدینگی به سرعت کاهشی شد، بگونه ای که این نرخ از 42.8 درصد در رودخان 1400 به 24.3 درصد در اسفند 1402 کاهش یافته است.به نظر می رسد برخی رسانه ها برای انتشار مطالب خود آن هم در صفحه اول با تیتر بزرگ، باید دقت بیشتری به خرج بدهند

به گزارش رودخان، روز گذشته یکی از روزنامه های سراسری کشور با تیتری گمراه کننده القا کرده بود که نقدینگی در کشور رو به فزونی بوده و مانند شمشیری در گلوی اقتصاد ایران فرو است.  مخاطب پس از مشاهده تیتر به این نتیجه می رسد که غول نقدینگی همچنان پرسرعت می تازد و اقتصاد کشور را به هم ریخته است. اما حقیقت چیست؟

بررسی داده های بانک مرکزی نشان می دهد رشد عجیب نقدینگی در واقع در بازه اسفند 1398 تا رودخان 1400 بوده بگونه ای که نرخ رشد نقدینگی در این بازه از 31.1 درصد به 42.8 درصد رسیده است. رکوردی که در تاریخ پس از انقلاب بی سابقه بوده است.

تیتر گمراه کننده برای نقدینگی

سید مصطفی موسوی نژاد، کارشناس اقتصادی در گفتگو با رودخان درباره این موضوع می گوید: پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، نرخ رشد نقدینگی به سرعت کاهشی شد، بگونه ای که این نرخ از 42.8 درصد در رودخان 1400 به 24.3 درصد در اسفند 1402 کاهش یافته است.

وی ادامه داد: کاهش پرسرعت و کم سابقه ای که در ماه های آتی به کاهش تورم نیز خواهد انجامید. همانطور که نرخ تورم کاهش خود را از ابتدای سال 1402 آغاز کرده و از 49.1 درصد در اردیبهشت ماه 1402 به 38.8 درصد در فروردین 1403 رسیده است.

این کارشناس اقتصادی افزود: در کنار کاهش نرخ نقدینگی و تورم، کاهش نرخ پایه پولی نیز در نوع خود قابل توجه بوده است. نرخ پایه پولی از 45 درصد در ماه های ابتدایی سال گذشته به 29.6 درصد کاهش پیدا کرده است.

موسوی نژاد در پایان با اشاره مجدد به این آمار تاکید کرد: به نظر می رسد برخی رسانه ها برای انتشار مطالب خود آن هم در صفحه اول با تیتر بزرگ، باید دقت بیشتری به خرج بدهند چرا که نه سیاه نمایی به جامعه کمک میکند و نه سفید نمایی؛ بلکه بیان واقعیت های اقتصادی به مردم، کارشناسان و مسیولان کمک می کنند تا تحلیل و رفتار مناسب تری داشته باشند.

پایان خبر رودخان

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تیتر گمراه کننده برای نقدینگی" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تیتر گمراه کننده برای نقدینگی"، کلیک کنید.