سن یادگیری شنا برای کودکان

  • سن مناسب شنا برای کودکان
  • صبر یک عنصر کلیدی است!
  • پس از ثبت نام، بهترین راه برای یادگیری شنا چیست؟
  • برای انتخاب کلاس های شنا به چه نکاتی توجه کنیم؟
  • روش های نظارت بر کودک خود در داخل یا نزدیک آب

سن یادگیری شنا برای کودکان

سن مناسب شنا برای کودکان

تحقیقات زیادی در مورد اینکه چه سنی برای شروع آموزش شنا «بهترین» است، در دسترس نیست. اما مطالعات حاکی از آن است که کودکان در حدود چهارسالگی، آمادگی لازم برای یادگیری نفس گیری در آب و مهارت های اولیه شنا را دارند. هر ساله شاهد غرق شدن کودکان بسیاری در آب هستیم. اگر کودکان مهارت های اولیه شنا را بیاموزند، احتمال غرق شدن آنها به حداقل می رسد.  علاوه بر این والدین کودک هم باید در حین آموزش با او همراه باشند و او را زیر نظر بگیرند. سعی کنید کودکانتان را در دوره های با کیفیت و مطمین ثبت نام کنید. دوره با کیفیت، دوره ای است که در آن شنا به صورت اصولی و بر اساس توانایی های کودکتان، به او آموزش داده شود.

از طرفی هزینه کلاس هم از اهمیت بالایی برخوردار است. متاسفانه برخی افراد سودجو با دریافت هزینه های هنگفت، خدمات ناچیزی در اختیار هنرآموزان می گذارند. گاهی اوقات والدین فرزندان خود را در سنین پایین در کلاس های شنا ثبت نام می کنند و سپس آنها را قبل از آنکه مهارت های لازم را کسب کنند، از کلاس رفتن منع می کنند. برای اینکه فرزندان شما را به خوبی بیاموزند، باید صبر و حوصله به خرج دهید؛ در غیر این صورت به نتیجه مطلوبی نخواهید رسید.  برای یادگیری و آموزش با مستر سوییمر کلیک کنید. صبر یک عنصر کلیدی است!  البته گاهی هزینه کلاس ها به قدری سرسام آور است که خانواده ها توان پرداخت ندارند. از سوی دیگر با همه گیری ویروس کرونا، خانواده معمولاً سلامتی و امنیت فرزندشان را در اولویت قرار می دهند.

برخی از خانواده ها نیز معتقدند که تمرکز روی یادگیری شنا، باعث شده کودک از انجام سایر وظایف خود سر باز بزند. اگر می خواهید فرزند شما مهارت ها را به خوبی فرا گیرد و شناکردن را فراموش نکند، نباید تنها به جلسات شنا بسنده کنید؛ بلکه باید در مواقعی که وقتتان آزاد است او را به رودخانه های کم عمق یا استخر خانه تان ببرید تا مهارت های آموخته را تکرار و تمرین کند.  هیچ موفقیتی کسب نمی شود مگر با تمرین مستمر! تحقیقات نشان داده است که برای تقویت مهارت های شنا در کودکان، آنها باید حداقل 3 بار در هفته شنا کنند. علاوه بر این، شما به عنوان والدین کودک وظیفه دارید همواره بر کار او نظارت داشته باشید تا در مواقع خطر به سرعت به کمک او بشتابید.

برای انتخاب کلاس های شنا به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای مثال شما باید مهارت های CPR را به خوبی آموخته باشید. برای دیده شدن بهتر در شب از لباس پلیس راهنمایی و رانندگی استفاده کنید . برای یادگیری و آموزش  با مستر سوییمر کلیک کنید. به دنبال کلاس ها و مربیانی باشید که از دستورالعمل هایی پیروی می کنند که به طور حرفه ای بر آموزش تکنیک های مختلف شنا تمرکز دارند و از همه مهم تر اینکه ایمنی کودک برایشان در اولویت است. همه کودکان باید بیاموزند که چگونه از زیر آب به سطح برگردند. مربیان باید پیشرفت کودکان را ارزیابی کنند و به طور مداوم در مورد سطح مهارت آنها تصمیم بگیرند. برای انتخاب کلاس های شنا به چه نکاتی توجه کنیم؟ برای کودکان در هر سنی که هستند، به دنبال کلاس هایی باشید که:

  • زیر نظر مربیان مجرب و واجد شرایط اداره شوند. مربیان شنا باید از افراد با سابقه و شناخته شده باشند و مدرک معتبر آموزش شنا داشته باشند. مربیان شنا همچنین باید غریق نجات باشند و مدرک معتبر CPR و کمک های اولیه داشته باشند.
  • نکات ایمنی خوب در داخل، روی آب و نزدیک آب به آنها آموزش داده شود. کودکان باید یاد بگیرند که هرگز به تنهایی یا بدون نظارت بزرگسالان شنا نکنند. مربیان باید به کودکان بیاموزند که همیشه از والدین، ناجیان غریق یا مربیان شنا اجازه بگیرند قبل از اینکه وارد استخر یا آب های آزاد مانند دریاچه شوند.
  • کودکان بزرگ تر باید بیاموزند که اگر شخص دیگری را در آب دیدند که در حال غرق شدن است چه کاری انجام دهند و چگونه کمک بگیرند.
  • حتماً وقت بگذارید و ابتدا یک کلاس را از نزدیک تماشا کنید که آیا برای فرزند شما مناسب است یا خیر.

علاوه بر این، برای کودکان زیر 4 سال، به دنبال کلاس هایی باشید که:

  • شامل «نظارت لمسی» باشد. هر زمان که نوزادان و کودکان نوپا در داخل یا اطراف آب هستند، یک فرد بزرگسال باید در آب کنار او باشد. اگر نمی توانید با فرزندتان در آب باشید، به دنبال کلاس های خصوصی باشید که آموزش 1 به 1 ارایه می دهند.
  • خلوص آب را چک کنید. کودکان خردسال احتمال دارد آب بیشتری را قورت دهند، بنابراین ضدعفونی کردن آب و حفظ سطح مناسب کلر بسیار مهم است. کودک شما همچنین باید ملزم به پوشیدن لباس شنای مناسب برای جلوگیری از پخش مواد زاید بدن در آب باشد.
  • آب را گرم نگه دارید. در حالت ایده آل، آموزش شنا و ایمنی در آب برای کودکان 3 سال و کمتر باید در آب گرم شده با دمای 87 تا 94 درجه فارنهایت انجام شود.

شنا برای کودکان بسیار مفید است و سبب بالا رفتن آمادگی قلبی- عروقی آنها خواهد شد . شنا سبب حفظ تعادل کودکان کوچکتر شده و عضلات پای آنها را تقویت می کند. شنا حس و استقلال به کودکان می بخشد طوری که بتوانند به توانایی های خود اکتفا نمایند.شنا و بازی در آب سبب باز شدن ذهن کودک و ایجاد احساس شادی در او شده ، این تفریح اشتهای کودک را افزایش می دهد و دارای فواید جسمی و روانی است. پیش از این هم در بخش های قبلی ورزش و نمناک توضیح دادیم شنا کرد باعث می شود تا کودکان انرژی شان را تخلیه کنند و این موضوع به خصوص برای کودکان بیش فعال بسیار خوب است و باعث می شود کمی آرام تر باشند.

در طول 9 ماه در شکم مادر درون محیط مایعی قرار دارد بنابراین اگر نوزاد تازه به دنیا آمده را درون آب قرار دهید در چند ساعت اول تولد می تواند دست و پا بزند و خودش را شناور نگه دارد . کودک را از 6 ماهگی یا یک سالگی به بعد می توان آب آشنا کرد به طوری که پدر یا مادر کودک را در آغوش گرفته و وارد آب شود اما نباید به هیچ وجه کودک را از خود جداکنند و فقط کودک باید در آغوش پدر یا مادرش با آب تماس داشته باشد زیرا در این سن کودک روی حرکاتش کنترلی ندارد تا بتواند بازی خاصی انجام دهد. برای آموزش شنا به کودکان باید تا 4 سالگی کودک صبر کرد تا او بتواند خودش را روی آب نگه دارد و مهارت های شنا را بیاموزد.

اما نباید زیر 4 سالگی به فرزندتان شنا یاد بدهید زیرا عضلات و سیستم عصبی کودک درزیر این سن هماهنگ نیست و او نمی تواند تکنیک های شنا را بیاموزد و فشار زیادی به عضلات او وارد می شود، همچنین احتمال دارد که آب را ببلعد و آب زیادی وارد ریه و دستگاه گوارش خود نماید که این کار بسیار خطرناک است.  استفاده از لباس بسیجی پسرانه می تواند به ترویج ارزش های ملی و اجتماعی در جامعه کمک کند . شنا و هیچ ورزش دیگری نباید به کودک فشار وارد نماید ودر او ایجاد کند . اگر والدین به کودک خود برای یادگیری چنین ورزش هایی اصرار نمایند کودک از ورزش زده می شود. پس از دو سالگی و بعد از اینکه کودک توانایی راه رفتن را بیاموزد ، می توان او را در آب کم عمق قرار داد تا بازی کند و راه برود اما هیچگاه از کنار فرزندتان دور نشوید و او را تنها نگذارید.

در سن دو سالگی می توان به کودک توپ بازی در آب را آموخت اینگونه که شما باید توپ را در آب بیندازید تا او توپ را بگیرد. همچنین کودک شما می تواند انواع اسباب بازی های پلاستیکی خود را برای بازی کردن درون آب ببرد. آب های آرام که موج و تلاطم ندارند بهترین آب برای شنای کودک هستند . بنابراین کودکان بهتر است از استخرهای خیلی کوچک مخصوص کودک یا استخرهایی که برای شنای مادر و کودک طراحی شده، به این شرط که نکات بهداشتی استخرها رعایت شده باشد و کلر آن ها استاندارد باشند ، استفاده نمایند. آب تنی یا شنا کردن در استخرها معایبی نیز دارد که یکی از مهم ترین معایب آنها ، حساسیت نسبت به کلر آب است زیرا در صورتی که کلر وارد منافذ تنفسی کودک شود در او آلرژی تنفسی ایجاد می کند و اگر کلر آب در حد استاندارد نباشد، آلرژی شدید تر خواهد شد .

کودکانی که مبتلا به آسم هستند در صورتی که برای شنا به استخرهایی که کلر آب آنها زیاد است بروند ، دچار های بینی به خصوصآلرژی های ریوی می شوند و به علایمی مانند ، خس خس سینه و… مبتلا خواهند شد. بنابراین اگر کودکتان را به استخر می برید، او را به استخری ببرید که میزان کلر آب آن مرتب اندازه گیری گردد. از دیگر معایب بردن کودکان به استخر این است که اگر کودک به استخری وارد گردد که آب آن آلوده باشد و چند روز بدون اینکه تصفیه شود، مورد استفاده قرار بگیرد می تواند منبعی برای عفونت های باکتریال باشد و در سینوس ها و ریه کودکان وارد شود و عفونت های سینوسی و ریوی ایجاد نماید.

و اگر آب استخر منبع عفونت های قارچی باشد و در تماس با پوست ، عفونت های قارچی پوست را ایجاد می کند یا اگر آب استخر منبع عفونت های مایکوباکتریوم باشد. این عفونت ها، روی سطح پوست به آرامی فعالیت می کنند و ضایعه های پوستی را ایجاد می کنند. اگر کودکان به طور همزمان وارد استخر شوند به طوری که برخی از آنها قادر به علت عدم کنترل ادرار و مدفوع خود آب را آلوده نمایند و آب استخر به موقع تعویض نشود و سیتسم فیلتراسیون و تصفیه هم برای استخر وجود نداشته باشد ، متعاقب استفاده از این استخرها بیماری های گوارشی و بیماری ناشی از فعالیت بعضی از ویروس های خاص مانند آدنوویروس ها بین کودکان شیوع پیدا می کند .

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سن یادگیری شنا برای کودکان" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, ورزشی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سن یادگیری شنا برای کودکان"، کلیک کنید.