خلاصه جامع کتاب اندیشه های جان استوارت میل در تعلیم و تربیت

خلاصه جامع کتاب اندیشه های جان استوارت میل در تعلیم و تربیت

خلاصه کتاب اندیشه های جان استوارت میل در تعلیم و تربیت ( نویسنده سید فریدون محمدی )

اگر دنبال درکی عمیق و کاربردی از اندیشه های جان استوارت میل در حوزه تعلیم و تربیت هستید، اما وقت مطالعه کامل کتاب سید فریدون محمدی را ندارید، این خلاصه جامع دقیقاً برای شماست. اینجا با جوهره فکری یکی از بزرگ ترین فیلسوفان لیبرال آشنا می شوید و می فهمید چطور نظریات او در زمینه آموزش و پرورش، هنوز هم حرف های زیادی برای گفتن دارند.

جان استوارت میل، فیلسوف و اقتصاددان بزرگ انگلیسی، واقعاً یه تنه نقش مهمی تو شکل گیری فکرهای مدرن غرب داشته. وقتی پای تعلیم و تربیت میاد وسط، دیدگاه های میل حرف ندارن و هنوزم بعد این همه سال، می شه ازشون کلی درس گرفت. خب، حالا چی شد که این کتاب اندیشه های جان استوارت میل در تعلیم و تربیت رو سید فریدون محمدی نوشت؟ محمدی اومده و خیلی دقیق و موشکافانه، افکار تربیتی میل رو، توی همون بستر فکری-فلسفی خودش، دونه دونه بررسی کرده. این کتاب فقط یه معرفی ساده نیست؛ عمیق می شه توی دل موضوع و نشون می ده که چطور فلسفه میل، آموزش و پرورش رو شکل داده.

حالا این خلاصه ای که اینجا می خونید، فرقش با بقیه معرفی ها چیه؟ خیلی ساده ست: اینجا ما فقط اطلاعات کلی یا نحوه خرید کتاب رو نمی گیم. می ریم سراغ اصل مطلب، یعنی جوهره فصول و نکات کلیدی ای که خود محمدی تو کتابش روی اون ها دست گذاشته. هدف اینه که شما، بدون اینکه نیاز باشه کل کتاب رو زیر و رو کنید، یه درک حسابی و مرتب از اهداف، مبانی، اصول و حتی نقدهایی که به افکار میل وارد شده، پیدا کنید. این متن مثل یه میانبر می مونه، یه منبع سریع و قابل اعتماد برای هر کسی که دنبال فلسفه تعلیم و تربیت، به خصوص دیدگاه های میل، هست. دانشجوها، پژوهشگرا، یا حتی هر کسی که فقط کنجکاوه بدونه این فیلسوف بزرگ درباره آموزش چی می گفته، می تونه اینجا جواب سوالاش رو پیدا کنه.

درباره نویسنده کتاب: سید فریدون محمدی و رویکرد او

شاید برای خیلی ها اسم سید فریدون محمدی آشنا نباشه، ولی ایشون تو این کتاب حسابی کار رو درآورده و اندیشه های پیچیده جان استوارت میل رو طوری تحلیل کرده که آدم کیف می کنه. کاری که محمدی کرده، دقیقاً همون چیزیه که بهش می گن توصیفی-تحلیلی. یعنی چی؟ یعنی اومده اول افکار میل رو مو به مو توصیف کرده و بعدش وارد مرحله تحلیل شده، تا ببینه این افکار چه دلالت هایی برای تعلیم و تربیت دارن.

رویکرد محمدی خیلی مهمه، چون فقط یه سری نقل قول رو کنار هم نچیده. در عوض، سعی کرده ریشه های فلسفی اندیشه های میل رو عمیقاً بررسی کنه و بعد نشون بده که این ریشه ها چطور روی دیدگاه های تربیتی میل تأثیر گذاشتن. به عبارت دیگه، محمدی مثل یه نقشه راهنما عمل کرده و مسیر فکری میل رو از مبانی فلسفی تا کاربردش توی آموزش و پرورش، با دقت زیادی توضیح داده. اینجوری، خواننده بهتر می فهمه که میل چرا و چطور به این دیدگاه ها رسیده و چرا این دیدگاه ها هنوزم ارزش بحث و بررسی دارن.

مروری بر فصول کتاب: سیر منطقی اندیشه ها

خب، بریم سراغ بخش اصلی که همون فصول کتابه. محمدی این کتاب رو جوری ساختار داده که قدم به قدم با اندیشه های جان استوارت میل پیش می ریم، از کلیات و مبانی گرفته تا جزئیات و نقدها. هر فصل مثل یه پله ست که ما رو به درک عمیق تری از نگاه میل به تعلیم و تربیت می رسونه. بیاید ببینیم توی هر فصل چه خبره.

فصل اول: کلیات – ورود به جهان اندیشه میل و تعلیم و تربیت

تو این فصل، محمدی اول یه تعریف حسابی از تعلیم و تربیت از دیدگاه جان استوارت میل ارائه می ده. میل معتقد بود که این دو تا مفهوم فقط یه سری اطلاعات دادن و آموزش مهارت نیستن؛ خیلی فراتر از این ها، ریشه های عمیقی تو فلسفه دارن. محمدی هم با تحلیل خودش، این موضوع رو روشن می کنه که چطور هر نظام آموزشی، ریشه هاش رو توی یه مکتب فکری و فلسفی می دونه.

اینجا دقیقاً همون جاییه که می فهمیم چرا شناخت ریشه های فلسفی، برای درک یه نظام آموزشی این قدر حیاتیه. نویسنده تو این فصل، مثل یه نقشه بردار عمل می کنه و مسائل کلیدی رو که قراره توی فصل های بعدی مفصل بهشون پرداخته بشه، به عنوان پیش زمینه مطرح می کنه. انگار داره یه مقدمه چینی می کنه تا ما آماده بشیم برای ورود به دنیای پیچیده تر افکار میل.

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق – بنیان های فکری جان استوارت میل

این فصل، عملاً می شه گفت ستون فقرات کتابه. اگه می خوایم بفهمیم میل چرا تو بحث تعلیم و تربیت این جوری فکر می کرده، باید ریشه های فکریش رو بشناسیم. محمدی اینجا می ره سراغ اصول فلسفی میل، یعنی لیبرالیسم و سودگرایی (یا همون Utilitarianism). حالا این ها چی هستن؟ لیبرالیسم یعنی آزادی فردی و حقوق فردی مهم ترین چیزه. سودگرایی هم یعنی کاری درسته که بیشترین خیر رو برای بیشترین تعداد آدم ها داشته باشه.

محمدی تو این فصل، حسابی توضیح می ده که چطور این دو تا اصل، مثل آجرهای اصلی، افکار تربیتی میل رو ساختن. یعنی میل بر اساس این باورها، به این نتیجه رسیده که آموزش و پرورش باید چه اهدافی رو دنبال کنه و چطور باید طراحی بشه. اینجا همچنین یه اشاره ای هم به پیشینه تحقیقاتی میشه که محمدی برای نوشتن این کتاب ازشون کمک گرفته؛ این نشون می ده که کارش فقط یه نظر شخصی نبوده، بلکه حسابی پژوهش پشتش بوده.

فصل سوم: اهداف، مبانی و اصول تعلیم و تربیت بر اساس اندیشه های جان استوارت میل

این فصل واقعاً جون کلامه! اگه دنبال این هستید که دقیقاً بدونید جان استوارت میل از تعلیم و تربیت چی می خواسته و چه اصولی رو برای رسیدن به اون اهداف پیشنهاد می داده، اینجا همونجاست. محمدی تو این بخش، مطالب رو به سه دسته اصلی تقسیم کرده: اهداف، مبانی و اصول. بیایید دونه دونه ببینیم.

اهداف محوری تعلیم و تربیت از نگاه میل (با تاکید بر تحلیل محمدی):

میل باور داشت که تعلیم و تربیت فقط برای یادگیری خوندن و نوشتن نیست، بلکه اهداف خیلی مهم تری داره که هم به فرد کمک می کنه و هم به جامعه. محمدی این اهداف رو با دقت بررسی کرده:

  1. پرورش فرد آزاد و خودمختار: میل می گفت آموزش باید کاری کنه که هر فرد، خودش فکر کنه، خودش تصمیم بگیره و به آزادی شخصی خودش برسه. یعنی آدم ها عروسک خیمه شب بازی نباشن، بلکه فکرهای مستقل داشته باشن.
  2. دستیابی به سودمندی و خیر عمومی از طریق آموزش: این یکی ریشه تو همون سودگرایی میل داره. یعنی آموزشی خوبه که نه فقط برای فرد مفید باشه، بلکه به نفع کل جامعه هم باشه. افراد باسوادی که برای جامعه سودمند هستن.
  3. درک و ترویج آزادی بیان و فکر: برای میل، این مسئله حیاتی بود. می گفت آدم ها باید بتونن آزادانه فکر کنن و حرفشون رو بزنن، حتی اگه حرفشون با بقیه فرق داشته باشه. آموزش باید این روحیه رو تو آدم ها تقویت کنه.
  4. تأکید بر برابری کامل جنسیتی در فرصت های آموزشی: میل تو زمانی که حتی حرف زدن از این موضوع هم عجیب بود، حسابی روی برابری زن و مرد تأکید می کرد، مخصوصاً تو زمینه آموزش. می گفت هیچ فرقی بین توانایی های ذهنی زن و مرد نیست و همه باید فرصت برابر برای یادگیری داشته باشن.
  5. پرورش حقیقت جویی و نقدپذیری: آموزش نباید به آدم ها فقط یه سری عقیده رو دیکته کنه. باید روحیه کنجکاوی و سوال پرسیدن رو توشون زنده کنه، تا دنبال حقیقت بگردن و حتی حرف های خودشون رو هم به چالش بکشن.
  6. اهمیت پرورش عواطف و احساسات در کنار عقل: میل فقط روی منطق و عقل تأکید نمی کرد. می گفت آدم ها باید احساسات و عواطفشون رو هم پرورش بدن. یعنی آموزش باید یه انسان کامل تحویل بده، نه فقط یه مغز متفکر.

مبانی فلسفی زیربنایی تعلیم و تربیت میل:

این اهداف، همین جوری از هوا نیومدن. پشتشون یه سری مبانی فلسفی قوی هست که محمدی اونا رو این جوری توضیح می ده:

  • اومانیسم و فردگرایی (اهمیت رشد فردی): میل حسابی روی فردیت و رشد هر شخص تأکید داشت. می گفت جامعه وقتی پیشرفت می کنه که افرادش رشد کنن و به بالاترین پتانسیل خودشون برسن. آموزش باید این رشد فردی رو هدف قرار بده.
  • سودگرایی (Utilitarianism) و کاربرد آن در طراحی نظام های آموزشی: همون طور که گفتیم، میل یه سودگرا بود. یعنی هر کاری که بیشترین خوشبختی رو برای بیشترین تعداد آدم ها به ارمغان بیاره، خوبه. حالا این تو آموزش یعنی چی؟ یعنی برنامه ریزی درسی و روش های تدریس باید جوری باشن که بیشترین فایده رو برای دانش آموزان و جامعه داشته باشن.
  • لیبرالیسم و نقش آزادی در فرآیند یادگیری: آزادی تو لیبرالیسم میل یه جایگاه ویژه داره. تو آموزش هم اینجوریه. دانش آموز باید آزادی داشته باشه که انتخاب کنه، سوال بپرسه و خودش به نتیجه برسه. اجبار و دیکته کردن اینجا جایی ندارن.

اصول عملی تعلیم و تربیت میل:

خب، حالا این همه هدف و مبانی، چطور باید تو عمل پیاده بشن؟ میل یه سری اصول عملی هم برای تعلیم و تربیت داشت که محمدی اونا رو این جوری لیست کرده:

  1. اصل رعایت سودگرایی در برنامه ریزی درسی: یعنی چی؟ یعنی درس هایی که می دن باید واقعاً به درد بخورن و فایده ای برای زندگی دانش آموز یا جامعه داشته باشن. وقت رو نباید با چیزای بی فایده تلف کرد.
  2. اصل شادی و نشاط در فرآیند یادگیری: میل معتقد بود یادگیری نباید یه کار خشک و خسته کننده باشه. مدرسه باید یه جای شاد و پر از نشاط باشه تا بچه ها با علاقه یاد بگیرن.
  3. اصل احترام به آزادی فردی و حق انتخاب: این خیلی مهمه. میل می گفت دانش آموز باید حق انتخاب داشته باشه، نه اینکه همه چیز رو بهش تحمیل کنن. این آزادی انتخاب باعث میشه مسئولیت پذیرتر بشه.
  4. اصل عزت نفس و کرامت انسانی: هر دانش آموزی، فارغ از هر چیزی، یه انسان با کرامته. آموزش باید عزت نفسش رو تقویت کنه و بهش یاد بده که خودش رو دست کم نگیره.
  5. اصل دقت در همه آراء و تشویق به نقد و تفکر مستقل: مدرسه جایی نیست که فقط یه سری حقیقت رو به خورد بچه ها بدن. باید بهشون یاد بدن که چطور فکر کنن، چطور استدلال کنن، و چطور حتی حرف های استاد رو هم به چالش بکشن. روحیه نقد و بررسی اینجا حرف اول رو می زنه.
  6. اصل توجه به پرورش ابعاد عاطفی و هنری: همون طور که قبلاً گفتیم، میل فقط به عقل توجه نمی کرد. می گفت هنر، موسیقی و ادبیات هم باید تو برنامه درسی باشن، چون این ها به پرورش روح و احساسات کمک می کنن و یه آدم کامل می سازن.

میل معتقد بود که آزادی فردی، نه تنها یک حق، بلکه شرط لازم برای رشد و تعالی انسان است؛ آموزشی که بر پایه اجبار باشد، هرگز نمی تواند فردی خلاق، مستقل و سودمند برای جامعه تربیت کند.

این فصل نشون می ده که دیدگاه های میل درباره آموزش و پرورش چقدر جامع و آینده نگرانه بودن. از پرورش آزادی و فردیت گرفته تا اهمیت شادی و نقدپذیری، همه و همه توی یه نظام فکری منسجم کنار هم قرار گرفته بودن.

فصل چهارم: بررسی نقدهای وارده بر فلسفه جان استوارت میل و دیدگاه تربیتی او

خب، مثل هر فیلسوف دیگه و هر نظریه ای، اندیشه های جان استوارت میل هم از نقد بی نصیب نموندن. تو این فصل، محمدی حسابی دست می ذاره روی همین نقدها، هم اون هایی که به فلسفه سودگرایی میل وارد شده و هم اون هایی که مستقیماً به دیدگاه های تربیتیش مربوط می شن.

یکی از مهم ترین نقدها به سودگرایی، ابهامات و چالش های عملیشه. مثلاً چطور می تونیم بیشترین خیر برای بیشترین تعداد رو دقیقاً اندازه گیری کنیم؟ یا اینکه آیا منافع اقلیت ها تو این سیستم نادیده گرفته نمی شن؟ محمدی این سوالات رو مطرح می کنه و نشون می ده که سودگرایی با وجود جذابیتش، یه سری نقاط ضعف عملی هم داره.

اما نقدها فقط به سودگرایی خلاصه نمی شن. به دیدگاه های تربیتی میل هم یه سری ایرادات وارد شده. مثلاً بعضی ها می گن میل شاید زیادی روی بعد عقلانی و آزادی فردی تمرکز کرده و بعضی ابعاد دیگه وجودی انسان رو نادیده گرفته. یا اینکه پیاده سازی عملی این همه آزادی و نقدپذیری تو یه سیستم آموزشی بزرگ، چقدر واقع بینانه و شدنیه؟

محمدی تو این فصل، صرفاً نقدها رو ردیف نمی کنه. بلکه دیدگاه خودش رو هم در مواجهه با این انتقادات بیان می کنه و حتی سعی می کنه پاسخ های احتمالی میل رو هم از دل فلسفه اش بیرون بکشه. اینجاست که ارزش تحلیل های محمدی حسابی خودشو نشون می ده و به ما یه دیدگاه چندجانبه می ده. این فصل نشون می ده که حتی فکرهای بزرگ هم بی عیب نیستن و باید اونا رو با نگاهی منتقدانه بررسی کرد.

فصل پنجم: خلاصه و نتیجه گیری – دستاوردهای کلیدی کتاب

بعد از این همه گشت و گذار توی دنیای فکری جان استوارت میل و تحلیل های سید فریدون محمدی، می رسیم به فصل آخر که یه جورایی جمع بندی همه حرف هاست. محمدی تو این بخش، یه بار دیگه نکات اصلی و یافته های محوری کتاب رو به زبانی ساده تر خلاصه می کنه.

اینجاست که اهمیت و کاربرد اندیشه های میل توی تعلیم و تربیت امروز بیشتر خودش رو نشون می ده. می بینیم که چطور مفاهیمی مثل آزادی فردی، نقدپذیری، برابری جنسیتی و حتی اهمیت شادی تو آموزش، با اینکه مال قرن ها پیش هستن، اما هنوز هم تو نظام های آموزشی مدرن حرف اول رو می زنن و می تونن راهگشا باشن.

محمدی تو این فصل، دستاوردهای کلی کتابش رو هم بیان می کنه و به یه دیدگاه نهایی درباره نقش میل تو فلسفه تعلیم و تربیت می رسه. در واقع، اینجا می فهمیم که این کتاب چه کمکی به فهم بهتر افکار میل کرده و چطور تونسته اون ها رو برای مخاطب فارسی زبان قابل درک کنه. این فصل یه جورایی به ما نشون می ده که این همه تحلیل و بررسی، آخرش به کجا ختم می شه و چه پیامدهایی برای دنیای امروز ما داره، هم تو تئوری و هم تو عمل.

چرا این خلاصه برای شما ضروری است؟ (ارزش افزوده)

شاید از خودتون بپرسید که خب، من که می تونم کل کتاب رو بخرم و خودم بخونمش، پس چرا باید وقت بذارم و این خلاصه رو مطالعه کنم؟ این سوال خیلی خوبیه و جوابش هم کاملاً مشخصه!

اول از همه، این خلاصه مثل یه میان بر دقیق و سریعه. همه ما وقت کافی برای مطالعه هر کتابی که به دستمون می رسه رو نداریم، مخصوصاً وقتی پای کتاب های فلسفی و عمیق وسط باشه. اینجا، جوهره و نکات کلیدی کتاب اندیشه های جان استوارت میل در تعلیم و تربیت رو بدون اینکه لازم باشه صدها صفحه رو ورق بزنید، به دست میارید. این یعنی صرفه جویی حسابی در زمان و انرژی.

برای دانشجوها، این خلاصه یه ابزار طلاییه. چه برای مرور مطالب قبل از امتحان، چه برای پیدا کردن یه مرجع سریع برای پژوهش ها و پایان نامه ها. لازم نیست کل کتاب رو دوباره بخونید تا اون نکته خاص رو پیدا کنید؛ همه چیز اینجا دم دسته و سازمان یافته.

علاوه بر این، این مقاله یه دید جامع تر و عمیق تر از معرفی های صرفاً تبلیغاتی کتاب به شما می ده. تو خیلی از سایت ها فقط یه معرفی کوتاه از کتاب می بینید که بیشتر هدفش فروشه. ولی اینجا، ما وارد جزئیات فصول شدیم، اهداف و مبانی و اصول رو موشکافی کردیم و حتی به نقدها هم پرداختیم. اینجوری یه درک واقعی و کاربردی از محتوای کتاب پیدا می کنید و تازه می تونید تصمیم بگیرید که آیا اصلا این کتاب ارزش خرید و مطالعه کامل رو برای شما داره یا نه.

خلاصه که، این مقاله نه تنها وقتتون رو سیو می کنه، بلکه یه نقشه راهنمای عالی برای ورود به دنیای فکری میل و تحلیل های سید فریدون محمدی در حوزه تعلیم و تربیت بهتون می ده.

واژه نامه کلیدی و مفاهیم

توی بحث های فلسفی و تربیتی، بعضی وقت ها به اصطلاحاتی برمی خوریم که ممکنه برای همه آشنا نباشن. برای اینکه متن براتون روان تر و قابل فهم تر باشه، اینجا چند تا از مهم ترین کلمات کلیدی که تو این خلاصه ازشون استفاده کردیم رو به زبانی ساده توضیح می دیم:

  • سودگرایی (Utilitarianism): این یه نظریه فلسفیه که میگه عملی درسته که بیشترین خوشبختی یا سود رو برای بیشترین تعداد آدم ها به ارمغان بیاره. یعنی معیار خوب و بد، نتیجه و فایده ای هست که اون کار برای جامعه داره. جان استوارت میل یکی از مهم ترین طرفدارهای این نظریه بود و سعی می کرد اصول اون رو تو حوزه های مختلف مثل آموزش و پرورش هم پیاده کنه.
  • لیبرالیسم: این هم یه مکتب فکری و سیاسیه که روی آزادی های فردی، حقوق شهروندی، برابری در برابر قانون، و حکومت بر پایه رضایت مردم تأکید می کنه. برای میل، آزادی فردی و حق انتخاب، به خصوص آزادی فکر و بیان، خیلی خیلی مهم بود و همین مفاهیم ریشه های اصلی دیدگاه های تربیتیش رو تشکیل می دن.
  • پراگماتیسم (Pragmatism): هرچند این مکتب فکری مستقیماً ریشه در اندیشه های جان استوارت میل نداره (میل بیشتر به سودگرایی و لیبرالیسم شناخته میشه)، اما در متن های مربوط به فلسفه تعلیم و تربیت گاهی به عنوان یک رویکرد مکمل یا مقایسه ای مطرح میشه. پراگماتیسم یک فلسفه آمریکاییه که میگه حقیقت و ارزش یک ایده یا نظریه، به کاربرد عملی و نتایج اون بستگی داره. یعنی چیزی که کار می کنه و مفید هست، درسته. این تفکر تأکید زیادی روی تجربه و حل مسئله داره و معتقده که آموزش باید برای زندگی واقعی و چالش های اون آماده کنه. توی قسمتی از کتاب که در محتوای رقبا بود، به این مکتب هم اشاره شده بود و گفته می شد که چطور برخی از اهداف پراگماتیسم و لیبرالیسم میل در دستیابی به حقیقت و سودمندی در یک مسیر فکری قرار دارند.

این کلمات کلیدی، مثل کلید می مونن که درهای زیادی رو تو دنیای فلسفه و تعلیم و تربیت باز می کنن. فهمیدنشون کمک می کنه که عمیق تر به افکار میل و تحلیل های محمدی نگاه کنیم.

همان طور که سید فریدون محمدی به زیبایی تحلیل می کند، نمی توان یک نظام آموزشی را بدون درک ریشه های فکری و فلسفی آن، در جامعه ای دیگر پیاده کرد؛ چرا که هر شیوه آموزشی، از مبانی و بینش های خاص خود نشأت می گیرد.

نتیجه گیری نهایی

خب، به آخر خط رسیدیم! همون طور که دیدیم، جان استوارت میل یه فیلسوف معمولی نبوده؛ اندیشه های اون، به ویژه در حوزه تعلیم و تربیت، هنوز هم که هنوزه روشنگر راهن. کتاب سید فریدون محمدی هم یه کار کارستان کرده و این اندیشه های عمیق رو، با یه زبان تحلیلی دقیق، برای ما ایرانی ها باز کرده. این خلاصه هم تلاشمون بود تا جوهره اون رو به بهترین شکل ممکن بهتون منتقل کنیم. امیدواریم حالا یه درک خیلی خوب از اهداف، مبانی و اصول تربیتی میل داشته باشید و حتی نقدهایی که بهش وارد شده رو هم بشناسید.

اگه این خلاصه حسابی کنجکاوتون کرده و دلتون می خواد بیشتر توی دنیای فکری میل و تحلیل های محمدی غرق بشید، حتماً پیشنهاد می کنیم که خود کتاب رو تهیه کنید و بخونید. اونجاست که عمق واقعی بحث ها رو می تونید درک کنید و لذت کامل مطالعه رو ببرید. این یه شروع عالیه برای پژوهش های بیشتر و غرق شدن تو دریای بیکران دانش.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خلاصه جامع کتاب اندیشه های جان استوارت میل در تعلیم و تربیت" هستید؟ با کلیک بر روی کتاب، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خلاصه جامع کتاب اندیشه های جان استوارت میل در تعلیم و تربیت"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه