جذب حداکثری بانوان در جشنواره موسیقی فجر/ برای تدوین سند موسیقی نظر بانوان اخذ نشد

رضا مهدوی در گفت‌وگو با رودخان خبرداد؛

جذب حداکثری بانوان در جشنواره موسیقی فجر برای تدوین سند موسیقی نظر بانوان اخذ نشد

رضا مهدوی موسیقی پژوه و استاد دانشگاه گفت: تلاش داریم امسال هم چون سال گذشته توجه ویژه‌ای به اجراهای بانوان داشته باشیم و ساعت اجراها را زمان بهتری قرار دهیم.

رضا مهدوی دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر که سال گذشته نیز دبیری جشنواره را برعهده داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری رودخان گفت: سال گذشته مطرح کردیم که دبیرخانه دائمی جشنواره ایجاد شود و جای مستقلی هم داشته باشد تا همه هنرمندان از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور بتوانند بدان رفت و آمد و تماس داشته باشند، فردی مسلط و کارشناس در دبیرخانه حضور داشته باشد چه دبیر معرفی شده باشد و چه نشده باشد تا به کار‌ها رسیدگی شود و زمان از دست نرود. با وضعیت فعلی خیلی نمی‌توان امیدوار بود که اتفاق تازه‌ای بیافتد. البته کار‌هایی سال گذشته انجام دادیم که تا حد زیادی قابل دفاع است به لحاظ کیفی ولی ملزومات اجرایی و تأمین بودجه آن جای حرف دارد.

این نوازنده سنتور با اشاره به اینکه بهبود شرایط به مرور صورت می‌گیرد نه ضرب العجلی، گفت: اگر جذب حداکثری از هنرمندان را در طیف‌های مختلف موسیقی داشته باشیم خیلی مهم است به ویژه در گونه‌های موسیقی ملی. حضور موسیقی دانان درهر رده‌ای به پویایی جشنواره کمک شایان می‌کند.

مهدوی درباره بخش بانوان و اهتمامشان به حداکثری برگزار شدن آن در جشنواره گفت: سال گذشته اتفاقات خوبی در تالار وحدت برای اجرا‌های بانوان رقم زدیم، امیدواریم این بخش امسال هم پروپیمان‌تر شود و ساعت اجرای بهتری برای بانوان اختصاص داده شود، چرا که بخش مهمی از نوازندگی را بانوان تشکیل می‌دهند و همینطور اعضای هیات علمی و مدرسان و … از جامعه زنان هستند. چند نکته را بنده برای تصحیح سندملی موسیقی در نزد ریاست دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردم که یکی از آنها نبود حرفی از بانوان در سند است و متاسفانه از هیچ بانوی موسیقی دانی هم برای نظرخواهی و تدوین سند ملی مشورت گرفته نشده است؟! رییس شورا هم خوشبختانه پذیرفتند و قرار به اصلاحات است انشاالله.

مهدوی با بیان اینکه از دو هفته آتی جلسات شورای سیاست گذاری جشنواره آغاز خواهد شد، گفت: فکر می‌کنم این جلسات که سال گذشته هم به جد برگزار و اثرگذار بود، بسیار می‌تواند راهگشا باشد تا از نقطه نظرات استادان استفاده و نظراتشان را اعمال کنیم. حتی سال قبل توانستیم از دو داور خانم خبره موسیقی دان نیز در هیئت انتخاب و شورای سیاست گذاری برای نخستین بار استفاده کنیم که در ۳۸ سال گذشته چنین سابقه‌ای وجود نداشت و امسال هم‌بنا دارم در شورای سیاست گذاری از حضور موسیقی دانان عالی رتبه بانو بهره ببریم. در نهایت انتظار خوش بینانه این است که با شرایط فعلی فراخوان رقابتی و غیر رقابتی جشنواره به صورت تک تک و مجزا تا شهریور آماده شود.

وی با بیان اینکه برخی اتفاقاتی که تصمیم بود سال گذشته رخ بدهد مثل نمایش فیلم و تجلیل عده بیشتری از پیشکسوتان که اتفاق نیافتاد، گفت: بنده مطرح کردم که بخش پاپ به صورت یک جشنواره مستقل هر ساله برگزار شود، منتها دوستان اعتقاد دارند که همین بخش پاپ را در جشنواره رقابتی کنیم هنوز مشخص نیست چه اتفاقی بیافتد باید درشورای سیاست گذاری با حضور معاونت هنری، مدیرکل دفتر موسیقی که رئیس جشنواره هم هستند حرف‌ها شنیده و محدودیت‌ها بررسی شود.

مهدوی اظهار داشت: فکر می‌کنم موسیقی پاپ ایرانی و تلفیقی باید یک جایگاه ویژه جدای فجر داشته باشد تا سایر بخش‌ها را تا این حد در جشنواره تحت الشعاع خود قرار ندهد. سال گذشته در بخش پاپ ایرانی با اضافه کردن سالن در جنوب تهران مورد استقبال قرار گرفت ولی بر دیگر گروه‌ها واجرا‌ها طعنه زد! در زمینه اهدای بلیت و فروش بلیت نیز نقد‌های زیادی وجود دارد که باید برای آنها هم فکر اساسی شود تا در نهایت در جشنواره موسیقی فجری که امسال به دوره چهلم رسیده مشکلاتمان کمتر باشد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "جذب حداکثری بانوان در جشنواره موسیقی فجر/ برای تدوین سند موسیقی نظر بانوان اخذ نشد" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "جذب حداکثری بانوان در جشنواره موسیقی فجر/ برای تدوین سند موسیقی نظر بانوان اخذ نشد"، کلیک کنید.