بهترین قرص برای تنبلی تخمدان چیست؟

بهترین قرص برای تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان، یک بیماری هورمونی است که باعث ایجاد علائم و عوارضی از قبیل پریود نامنظم، خونریزی شدید قاعدگی، آکنه، افزایش موهای زائد، ناباروری، دیابت بارداری و… می‌شود. بهترین قرص برای تنبلی تخمدان، باتوجه‌به علائم فرد تجویز می‌گردد. به طور مثال، پزشک معمولا برای تنظیم قاعدگی، مصرف قرص‌‌ ضدبارداری، دوفاستون و مدروکسی را توصیه می‌کند. قرص متفورمین (گلوکوفاژ)، کلومیفن، لتروزول و تزریق گنادوتروپین نیز برای تحریک تخمک گذاری معمولا استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی انواع قرص تنبلی تخمدان و دیگر روش‌‌های درمانی می‌پردازیم.

بهترین قرص برای تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)، یک بیماری هورمونی است که در سنین باروری خانم‌ها رخ می‌دهد. از علائم این بیماری می‌توان به پریود نامنظم، خونریزی شدید پریود، آکنه، افزایش موهای زائد، افزایش وزن، ریزش مو، تیره‌شدن پوست و سردرد اشاره کرد.

تنبلی تخمدان چگونه درمان می‌شود؟

هیچ درمان قطعی برای تنبلی تخمدان و بارداری سریع وجود ندارد؛ اما می‌توان علائم و عوارض آن را تا حدود زیادی کاهش داد. روش‌‌های درمانی باتوجه‌به علائم هر فرد متفاوت است. به‌طورکلی، درمان تنبلی تخمدان شامل داروهای هورمونی‌‌ است که تخمک گذاری را بهبود می‌بخشد. اصلاح سبک زندگی نیز تاثیر زیادی در بهبود علائم و درمان تنبلی تخمدان دارد. روش‌‌های اصلی درمان تنبلی تخمدان عبارت‌اند از:

1. قرص تنبلی تخمدان

پزشک معمولا باتوجه‌به علائم شما، قرص تنبلی تخمدان را برای تنظیم سیکل قاعدگی، کاهش هورمون‌‌های مردانه، القای تخمک گذاری، کاهش موهای زائد و درمان آکنه تجویز می‌کند. ‌‌ بهترین قرص برای تنبلی تخمدان باتوجه‌به شرایط فرد تجویز می‌شود و برخی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • قرص ضدبارداری
  • قرص دوفاستون
  • قرص مدروکسی
  • قرص کلومیفن
  • قرص متفورمین
  • قرص لتروزول
  • گنادوتروپین
  • اسپیرونولاکتون

هیچ‌گاه داروهای ذکر شده را بدون تجویز پزشک و خودسرانه مصرف نکنید، زیرا ممکن است مشکلات جدی مخصوصا در دوران بارداری ایجاد کنند. در بخش بعدی، به بررسی کامل انواع قرص تنبلی تخمدان می‌پردازیم.

2. عمل جراحی

اگر درمان‌‌های دارویی و مصرف قرص تنبلی تخمدان بی‌اثر باشد، پزشک ممکن است به شما جراحی (لاپاراسکوپی) را توصیه کند. در این روش جراح، با لیزر یا سوزن‌‌های نازک، برش‌‌های کوچکی در تخمدان برای از بین برد بافت تولیدکننده آندروژن ایجاد می‌کند. در واقع، این جراحی می‌تواند تولید هورمون مردانه را کاهش دهد و عملکرد تخمدان و فرآیند تخمک گذاری را بهبود بخشد.

3. اصلاح سبک زندگی

اصلاح سبک زندگی و رعایت برخی نکات، تاثیر قابل‌توجهی در درمان تنبلی تخمدان دارد. اگر اضافه‌وزن دارید، فقط کاهش 5 درصد از وزن، می‌تواند نتیجه فوق‌العاده‌ای در بهبود علائم شما داشته باشد. موارد زیر به شما در بهبود علائم PCOS کمک می‌کند.

  • ورزش منظم
  • رعایت رژیم غذایی مناسب (میوه، سبزیجات، نان و غلات سبوس‌دار، گوشت بدون چربی، ماهی و مرغ)
  • پرهیز از غذاها یا نوشیدنی‌‌های پر قند، چرب و فست‌فودها
  • داشتن وزن ایده‌آل

4. IVF

درصورتی‌که قصد اقدام به بارداری دارید و‌‌ قرص تنبلی تخمدان و سایر روش‌ها، اثر نکند، پزشک ممکن است به شما IVF را پیشنهاد دهد. در روش آی وی اف، لقاح اسپرم و تخمک در محیط آزمایشگاه انجام می‌شود و سپس جنین، در رحم کاشته می‌شود.

بهترین قرص برای تنبلی تخمدان و بارداری

اگر مبتلا به تخمدان پلی‌کیستیک هستید و قصد اقدام به بارداری دارید، ابتدا باید بدانید که کدام عوارض PCOS منجر به ناباروری شما شده است تا باتوجه‌به آن درمان را انجام دهید. اغلب، علت اصلی ناباروری در بیماران مبتلا به PCOS عدم تخمک گذاری است که به دلیل فولیکول‌‌های نابالغ یا سطوح بالای تستوسترون رخ می‌دهد.

حتی با وجود تخمک گذاری موفق، گاهی اوقات عدم تعادل هورمونی، باعث می‌شود که جنین نتواند در آندومتر (پوشش داخلی رحم) نتواند به‌درستی لانه گزینی کند. علاوه بر این، عدم تعادل هورمونی در PCOS ، منجر به پریود نامنظم و چرخه‌‌های قاعدگی غیرقابل‌پیش‌بینی می‌گردد، در این صورت محاسبه زمان تخمک گذاری و اقدام به بارداری دشوار می‌شود.

بااین‌حال، اگر دچار این مشکل هستید نگران نباشید؛ چراکه روش‌‌های درمان ناباروری ناشی از PCOS در اکثر مواقع موثر هستند و می‌توانید باردار شوید. ازآنجایی‌که بسیاری از خانم‌‌های مبتلا به PCOS اضافه‌وزن دارند، کاهش وزن اولین قدم برای باردارشدن است. داشتن شاخص توده بدنی ایدهآل (BMI) باعث تعادل هورمون‌‌های بدن، کاهش انسولین خون، بهبود روند تخمک گذاری و تنظیم چرخه قاعدگی می‌شود.

در مرحله بعد، پزشک باتوجه‌به شرایط شما، بهترین قرص برای تنبلی تخمدان و بارداری را‌‌ تجویز می‌کند. داروهایی از قبیل متفورمین، کلومیفن، قرص‌‌های ضدبارداری، لتروزول، گنادوتروپین و دوفاستون به تحریک تخمک گذاری و تنظیم سیکل قاعدگی کمک می‌کند.

قرص ضدبارداری

یکی از قرص‌‌های تنبلی تخمدان، قرص ضدبارداری حاوی پروژسترون و استروژن است که به تنظیم چرخه قاعدگی کمک می‌کنند. در واقع این قرص‌ها، تولید آندروژن (هورمون‌‌های مردانه) را کاهش می‌دهند و سطح هورمون استروژن را تنظیم می‌کنند. مصرف این قرص‌ها با ایجاد تعادل هورمونی، خونریزی شدید پریود را متوقف می‌کند، خطر ابتلا به سرطان آندومتر را کاهش می‌دهد و آکنه و رشد بیش از حد مو را نیز کنترل می‌کند.

نحوه مصرف قرص ضدبارداری برای درمان تنبلی تخمدان به‌صورت ماهانه یا هر دو ماه یکبار، به مدت 10 تا 14 روز است. همچنین به جای قرص‌‌های ضد بارداری می‌توان از چسب‌‌های ترانس درمال یا حلقه‌‌های واژینال استروژن و پروژسترون استفاده کرد.

قرص دوفاستون برای تنبلی تخمدان

قرص دوفاستون حاوی هورمونی مشابه پروژسترون به نام دیدروژسترون است که برای درمان عوارض ناشی از تنبلی تخمدان مانند پریود نامنظم، ناباروری و سقط جنین تجویز می‌شود. این دارو برای درمان آندومتریوز نیز مصرف می‌شود. فراموش نکنید که این قرص را فقط باید باتوجه‌به شرایطتان، با تجویز پزشک استفاده کنید. حدودا پس از گذشت 10 تا 14 روز، پریودهای شما منظم خواهد شد.

قرص مدروکسی پروژسترون برای تنبلی تخمدان

قرص مدروکسی پروژسترون، برای درمان پریودهای سنگین، آندومتریوز، تنبلی تخمدان، و بهبود علائم پسا قاعدگی (یائسگی) تجویز می‌شود. این قرص حاوی هورمون پروژسترون است که اثر بیشتری از هورمون‌‌های طبیعی بدن ایجاد می‌کند و دارای عوارضی مانند سردرد، حالت تهوع و تغییرات سیکل قاعدگی است. توجه داشته باشید که قرص مدروکسی پروژسترون، از بارداری پیشگیری نمی‌کند و فقط در ایجاد پریودهای منظم و درمان تنبلی تخمدان موثر است.

طریقه مصرف قرص مدروکسی پروژسترون برای تنبلی تخمدان باید باتوجه‌به تجویز پزشک انجام شود؛ اما معمولا برای مدت‌زمان 1 تا 3 ماه، روزانه 10 میلی‌گرم تا 14 روز باید مصرف گردد. لازم به ذکر است که نباید از این قرص در دوران بارداری استفاده کنید.

درمان قطعی تنبلی تخمدان با داروی گیاهی

همان‌طور که در بخش‌‌های قبلی بررسی کردیم، درمانی قطعی برای تنبلی تخمدان وجود ندارد؛ اما با استفاده از روش‌‌های درمانی مختلف می‌توان علائم آن را مدیریت کرد. برخی از گیاهان دارویی مانند شیرین‌بیان، دانه کتان، چای بابونه، خارخاسک و ژل آلوئه ورا با کاهش سطح آندروژن‌ها و تنظیم چرخه قاعدگی، به بهبود علائم تنبلی تخمدان کمک می‌کنند. همچنین، دارچین و چستبری با کاهش مقاومت به انسولین، در درمان تنبلی تخمدان موثر هستند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بهترین قرص برای تنبلی تخمدان چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بهترین قرص برای تنبلی تخمدان چیست؟"، کلیک کنید.